Klachten of suggesties
Tuchtrecht en klachten
Het NVGzP heeft een eigen klachtenregeling voor cliënten. Doel van de klachtenregeling is om het ongenoegen van cliënt zo snel mogelijk weg te nemen, soortgelijke onvrede of klachten in de toekomst te voorkomen en een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van de zorgverlening.
Klachtenfunctionaris
De NVGzP kent een eigen klachtenfunctionaris. Hij is het eerste aanspreekpunt in het geval de psycholoog en de cliënt er samen niet uitkomen. De klachtenfunctionaris adviseert de cliënt en kan bemiddelen tussen psycholoog en cliënt.
Klachtencommissie
Naast de klachtenfunctionaris kent de NVGzP een klachtencommissie. Dit is een onafhankelijke commissie die klachten onderzoekt en daar een uitspraak over doet. De commissie bestaat uit een voorzitter, en een lid namens de beroepsgroep en een lid benoemd op voordracht van een patiëntenorganisatie. Klachten bij de klachtencommissie kunnen worden ingediend via de klachtenfunctionaris.
Naast de klachtenregeling is op alle BIG- geregistreerde NVGzP- leden het wettelijk tuchtrecht van toepassing. Om deze reden kent de NVGzP geen eigen tuchtrecht.
Het toezicht op de naleving van de Beroepscode is de taak van twee onafhankelijke tuchtcolleges: het College van Toezicht en het college van beroep. Wie bezwaren heeft tegen het beroepsmatig handelen van een psycholoog en zich rechtstreeks benadeeld voelt, kan een klacht indienen bij het College van Toezicht. Het Reglement voor het Toezicht bevat regels omtrent de procedure van klachtbehandeling. Tegen een uitspraak van het College van Toezicht kan beroep worden ingesteld bij het College van Beroep.
Welke maatregelen zijn er
Het College van Toezicht en het College van Beroep kunnen een maatregel opleggen aan een psycholoog
Maak jouw eigen website met JouwWeb